Mindfulness en de Zee - 1

Wat hebben Mindfulness en de zee nu met elkaar te maken?

Zeven jaar lang bestond mijn leven vooral uit water. En dan nog wel het heerlijke, heldere, turqouise Caraïbische water. In 'n notendop (van 12 meter); op die eindeloze zee!!!
Indrukwekkend waren de uren, dagen, weken, maanden, jaren op de golven. De lachende dolfijnen voor de boeg, vliegende vissen aan dek, een nieuwsgierig mee zwemmende walvis met haar jong. De confrontaties met natuurkrachten die zowel alertheid als overgave vragen. Van 'go with the flow', tot verzeild raken in windkracht negen op het scherpst van de snee!
Dat leven bracht me vaak in een meditatieve houding, al was ik me daar toen niet van bewust.        

En nu in de drukte van het Nederlandse, is er nog steeds die behoefte om stilte in mezelf te vinden. Een stilte die ruimte geeft om te kijken of ik, ver weg van de zee, nog steeds op koers vaar!






De Dijk heeft een prachtig nummer geschreven
over de onontkoombare deining van het leven....